Rok 2026 będzie przełomowym w świecie Formuły 1. To właśnie wtedy w bolidach będzie wykorzystywane paliwa, które będzie w 100% neutralne dla środowiska. Władze Formuły 1 potwierdziły, że pracują nad wdrożeniem w 100% ekologicznych paliw, które będą stosowane od 2026 r., aby do 2030 r. osiągnąć cel zerowej emisji dwutlenku węgla netto.
Zupełnie nowe paliwa zostaną opracowane przy współpracy FIA, F1 oraz obecnym dostawcą paliw, firmą Aramco. Władze tego sportu liczą, że wprowadzone paliwa będzie można też wykorzystywać w samochodach drogowych. Te wielkie zmiany zbiegną się w czasie, w którym do pojawią się też nowe przepisy dotyczące napędów, dzięki którym Grupa Volkwagen ponownie zaangażuje się w ten sport.
Formuła 1 to nie pierwsza seria wyścigowa, która zaangażowała się w rozwój paliw syntetycznych. Zawody samochodów marki Porsche również szukają takich rozwiązań.
Paliwa te będą wytwarzane przy użyciu: techniki wychwytywania dwutlenku węgla w procesie produkcji, odpadów komunalnych oraz biomasy – co pozwoli zrekompensować część dwutlenku węgla emitowanego podczas spalania w jednostce napędowej F1. Właściciele królowej sportów motorowych szacują, że pozwoli to na zmniejszenie emisji nawet o 65%, a pozostałe projekty kompensacji emisji dwutlenku węgla stanowią pozostałą część celu zerowej emisji netto do 2030 roku.
Spis treści
Czy jednostki napędowe będą musiały się zmienić?
Paliwo będzie typu „drop-in”, co oznacza, że silniki nie będą wymagały żadnych specjalnych modyfikacji, a jednocześnie będzie odpowiadało kaloryczności energetycznej dzisiejszych wysokooktanowych paliw wyścigowych.
Wewnętrzny zespół badawczy organu zarządzającego FIA opracował już biopaliwo neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla, które spełnia specyfikacje silników F1. Pierwsze próbki zostały wysłane do dostawców silników w celu wstępnego opracowania i przetestowania już w 2020 r., ale teraz trzeba stworzyć kompleksowy system, który obejmie wykorzystanie nowego paliwa w całej F1 i w towarzyszących jej procesach logistycznych.
Przed Formułą 1 jeszcze długa droga do neutralności środowiskowej, ale podjęte kroki w tym kierunku przełożą się na inne działy działalności o wysokiej emisji dwutlenku węgla np. podróże lotnicze i przewozy wielkogabarytowe. Ze względu na innowacyjny wizerunek F1 jest to perfekcyjna platforma do testowania i wdrażania zrównoważonych paliw na skalę komercyjną.
A co słychać w Formule 1?
F1 dostarcza nam ostatnio niesamowitych emocji. Poprzedni weekend w Wielkiej Brytanii na torze Silverstone, był jednym z najlepszych w obecnym sezonie. Walka do ostatnich okrążeń, kontrowersje i niezrozumiałe decyzje. Przez cały wyścig działo się niesamowicie dużo, a zwycięzcą został Carlos Sainz, kierowca Ferrari.
W ten weekend Formuła 1 zawita do Austrii na Red Bull Ring, gdzie faworytem do wygrania jest Max Vesrtappen. Czy Charles Leclerc, kierowca Ferrari, będzie w stanie zagrozić aktualnemu mistrzowi świata? Dowiemy się tego w niedziele!