Connect with us

Cześć, czego szukasz?

MOTO InsideMOTO Inside

Porady

Elektryk zimą to nic fajnego. Spadek zasięgu to nie jedyna przeszkoda

Nawet najmniej zainteresowane osoby elektromobilnością wiedzą doskonale, że zimą zasięg samochodów elektrycznych drastycznie spada. Gdy temperatury spadają, oficjalne broszury producentów można śmiało wyrzucić do kosza. 

Jak dbać o zasięg? 

Latem aż tak bardzo tego nie doświadczamy. Często odpowiednio zarządzając gazem i rekuperacją można przejechać więcej niż deklaruje producent. Niestety, zimą jest zupełnie odwrotnie. Niskie temperatury akumulatorów powodują drastyczny spadek zasięgów, co w rzeczywistości jest naprawdę bardzo uciążliwe. 

Brak korzystania z klimatyzacji może zwiększyć ilośc kilometrów możliwych do przejechania, jednak zimą to może być ciężkie. Kiedy temperatury spadają poniżej 0 brak ogrzewania z pewnością nie wpłynie pozytywnie na podróżowanie. 

Temperatura vs zasięg. Nierówna walka

Baterie, które są montowane w samochodach elektrycznych są bardzo narażone na temperatury. Na pewno sami zauważyliście, że wasze telefony szybciej tracą energię na zimnie. Podanie jest z tymi w elektrykach. Tam jednak jest jeszcze inny problem. Baterie nie mogą się przegrzać, ponieważ ulegną wtedy uszkodzeniu. 

American Automobile Association przeprowadziła badanie, mające na celu sprawdzenie, ile tak naprawdę kilometrów ucieka nam przez niskie temperatury. W tabeli, (która znajduje się na dole strony) czarno na białym można zobaczyć jak to wygląda. 

Realny zasięg zimą

Zanim przejdziemy do tabelki to muszę powiedzieć jeszcze jedną rzecz. By wydłużyć żywotność baterii, producenci radzą ładować samochody w przedziale 20-80%. Czyli tak naprawdę do dyspozycji mamy 60% pojemności swoich akumulatorów. 

Zasięgi w tabelce w rzeczywistości będą jeszcze niższe, co z pewnością nie napawa optymizmem. 

Musimy również wziąć pod uwagę fakt, że przez noc również nam może uciec trochę energii. Jest to spowodowane wykorzystaniem dodatkowej energii na ogrzanie akumulatorów. Więc kiedy wieczorem opuścimy samochód, bardzo możliwe, że rano zasięg będzie zdecydowanie niższy. 

Co na to technologia? 

Niestety i tutaj nie ma dobrych wiadomości. Na ten moment nie ma wizji nowych baterii. My, jako użytkownicy nie mamy za dużego wpływu na temperaturę naszych baterii. Możemy ewentualnie trzymać naszego elektryka w ogrzewanym garażu. 

Nie dziwi też więc fakt, że osoby które miały elektryka i poszukują nowego samochodu, często decydują się na powrót do auta spalinowego. 

Place u dealerów są pełne nie sprzedanych elektryków, na które popyt zdecydowanie zmalał. W poprzednim tekście wspominałem o tym, że wizja 2035 roku, w którym ma wejść w życie zakaz sprzedaży samochodów spalinowych, nie wygląda kolorowo. 

Po pierwsze, infrastruktura nie nadąża za ilością jeżdżących elektryków, a po drugie, technologia nadal nie jest dla użytkowników wystarczająca. 

Samochódzasięg oficjalnyzasięg zimązasięg latem
Audi e-tron GT quattro 475280394
Audi Q4 40 e-tron 520307432
Audi e-tron 50 470277390
BMW i3 309182256
BMW i4 590348490
BMW iX3 461272383
BMW iX 40 xDrive 426251354
Citroën e-C4 354209294
Citroën e Berlingo 285168237
Citroën e-SpaceTourer 100 kW 322190267
Cupra Born 77 kWh 548323455
Dacia Spring 230136191
DS3 Crossback E-Tense 340201282
Fiat 500 321189266
Ford Mustang Mach-E Std. Range RWD 440260365
Honda e 222131184
Hyundai Ioniq Electric 311183258
Hyundai Ioniq 5 160 481284399
Hyundai Kona Electric 150 kW 484286402
Jaguar I-Pace 464274385
Kia e-Soul 204 452267375
Kia e-Niro 64 kWh 455268378
Kia EV6 58 kWh 394232327
Lexus UX 315186261
Mazda MX-30 200118166
Mercedes EQS 450 782461649
Mercedes EQA 250 429253356
Mercedes EQB 300 4Matic 423250351
Mercedes EQC 437258363
Mercedes EQV 300 356210295
Mercedes EQE 350+ 654386543
MG ZS 440260365
MG Marvel R 402237334
MG5 400236332
Mini Cooper SE 234138194
Nissan Leaf 62 kWh 385227320
Nissan NV200 Evalia 200118166
Nissan Ariya 87 kWh 460271382
Opel Corsa-e 359212298
Opel Mokka-e 338199281
Opel Combo-e Life 280165232
Opel Zafira-e Life 50 kWh 231136192
Peugeot e-208 362214300
Peugeot e-2008 342202284
Peugeot e Rifter 282166234
Peugeot e-Traveller 75 kWh 322190267
Polestar 2 Long Range 542320450
Porsche Taycan 4S 409241339
Porsche Taycan Cross 492290408
Renault Twingo Electric 190112158
Renault Mégane E-Tech Electric EV60470277390
Renault Zoe R110 ZE 50 395233328
Smart Fortwo 13580112
Skoda Enyaq iV 80 535316444
SsangYong Korando eMotion 339200281
Subaru Solterra 400236332
Tesla Model 3 491290408
Tesla Model S 652385541
Tesla Model Y 533314442
Tesla Model X 560330465
Toyota Proace Verso Electric 75 kWh 314185261
Toyota bZ4X AWD 410242340
VW ID.3 Pro S 551325457
VW ID.4 Pro Performance 517305429
VW ID.5 Pro Performance 521307432
VW ID. Buzz 500295415
Volvo C40 Recharge 444262369
Volvo XC40 Recharge 423250351

Kliknij aby skomentować

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz inne wpisy

Bez kategorii

Škoda Fabia czwartej już generacji bardzo różni się od poprzednich. Nie wygląda już jak typowe auto dla kierowcy Ubera, choć pewnie tak skończy, ale...

Testy

Drzemiący pod maską Skody silnik 2.0 TSI o mocy 190 koni, nie zachęca do sportowej jazdy, ale w zupełności wystarczy do codziennego przemieszczania się...

Testy

Niespełna kilka tygodni temu światło dzienne ujrzał nowy Range Rover sport. Samochód kultowy, który jest marzeniem naprawdę wielu osób, samochód który łączy w sobie...

Testy

Zamiast wprowadzać kolejną generację jakiegoś modelu, producenci robią lifting obecnej. Zazwyczaj zmienia się niewiele, a taki zabieg ma na celu przyciągnięcie kolejnych klientów. Ostatnio...