Connect with us

Cześć, czego szukasz?

MOTO InsideMOTO Inside

Testy

BMW X3 – lifting zadziałał na korzyść

Zamiast wprowadzać kolejną generację jakiegoś modelu, producenci robią lifting obecnej. Zazwyczaj zmienia się niewiele, a taki zabieg ma na celu przyciągnięcie kolejnych klientów. Ostatnio BMW postanowiło wprowadzić lifting modelu X3 i tutaj już na pierwszy rzut oka widać zmiany, ale czy wyszły one na dobre? Postanowiliśmy to sprawdzić!

BMW X3 – czy ma jakąś konkurencję? 

Historia BMW X3 ma już 14 lat. Pierwsza seria tego modelu powstała jako mniejsza wersja X5. Nie podzieliła jednak zachwytów jakimi wtedy darzono większą siostrę – nieco mała, kanciaste kształty, trochę surowa. Niemniej, X3 znalazł swoich fanów wśród tych, dla których „piątka” była albo za wielka, albo za droga, albo to i to. 

Jednak z każdą generacją X3 stawała się coraz ładniejsza i jeszcze bardziej dojrzała, dlatego z każdym rokiem zainteresowanie tym modelem rosło.

BMW w tej klasie nie jest odosobnione i ma konkurencje ze strony Mercedesa i Audi. Jednak mam nieodparte wrażenie że najnowszą generacją BMW daleko odjechało konkurencji. Bezpośrednią konkurencją dla X3 jest Mercedes GLC i Audi Q5. Ta najnowsza generacja X3 jest zdecydowanie ładniejsza od swojej poprzedniczki. Nowe, bardziej wyraziste linie jeszcze bardziej podkreślają charakter tego samochodu. 

BMW X3 – jakie jest?

Do testów otrzymaliśmy wersję z oznaczeniem 30d, która charakteryzuje się mocą 286 koni mechanicznych i 650 Nm. Ten silnik to połączenie jednostki spalinowej z malutkim silnikiem elektrycznym, który jednak dodaje trochę mocy, a start spod świateł jest imponujący. Do osiągnięcia pierwszej setki potrzebuje tylko 5,7 sekund. Jak na samochód o takich gabarytach, to wynik imponujący, a przypomnę że nie jest to najmocniejsza wersja silnika. 

Wszystkie modele BMW są znane z dobrego prowadzenia. Marce udało się przenieść ten zwyczaj do swoich SUVów, bo nowe X3 prowadzi się bardzo dobrze. Zwłaszcza jeżeli zdecydujemy się na wybór sportowego pakietu „M”. Otrzymujemy wtedy sportowe sztywniejsze zawieszenie. Oczywiście, wszystko odbywa się kosztem komfortu jazdy, ale nie jest to bardzo odczuwalne. Dostajemy za to pewność pokonywania zakrętów w każdych warunkach. 

W testowanym modelu znajduje się standardowe zawieszenie oraz koła z 19” felgami i dość wysokim profilem opon. Całość powoduje, że samochód z jednej strony prowadzi się komfortowo (np. na kocich łbach), ale podczas pokonywania zakrętów lub na nierównościach nadmiernie reaguje bujaniem całej konstrukcji. 

Do dyspozycji mamy automatyczną skrzynię biegów z 8 przełożeniami. W przypadku silnika z dieslem jest ona bardzo ekonomiczna, zwłaszcza w trasie. Podczas jazdy po autostradzie ze stałą prędkością, spokojnie możemy zejść poniżej 6 litrów spalonej benzyny na 100 kilometrów. 

Spalanie przy stałej prędkości 140 km/h7,2 l
Spalanie przy stałej prędkości 120 km/h5.0 l
Spalanie przy stałej prędkości 90 km/h4,2 l
Spalanie na odcinku 40 km, na drogach powiatowych, przy prędkościach 70-90 km/h4,7 l/100 km
Spalanie w mieście, bez korków, przy spokojnej jeździe, z włączoną AC7,5 l
Spalanie w mieście, w korkach, z włączoną AC9,5 l
Spalanie w mieście, bez korków, przy dynamicznej jeździe, z włączoną AC9,2 l

Największą zaletą tej skrzyni jest jej szybka i niezauważalna praca. Podczas wyprzedzania szybko redukuje bieg jak i później szybko je zmienia. Kiedy jedziemy spokojnie robi w zasadzie niezauważalnie.Delikatne szarpania pojawia się po włączeniu trybu „sport”. Możemy odczuć wtedy charakterystyczne szarpnięcie, jakby samochód chciał dać kierowcy, że jest teraz bardziej agresywny. 

BMW X3 – spakujemy całą rodzinkę

BMW X3 to spory samochód. Mierzy 470,8 cm długości, 189,1 cm szerokości (213,8 cm z lusterkami) i 167,6 cm wysokości. Jego rozstaw osi to 286,4 cm. Bazowa pojemność bagażnika wynosi 550 litrów, a maksymalnie można ją powiększyć do 1600 l składając tylne fotele. Ta podstawowa pojemność bagażnika spokojnie pozwoli nam na spakowanie całej rodziny i ruszenie X3 w daleką podróż. 

Ten samochód jest w zasadzie idealnie do tego stworzony, bo w środku też nie można narzekać na ilośc miejsca. Dwa foteliki to żadne wyzwanie dla X3, ale nawet dorosłe osoby będą jechały komfortowo. Osoby decydujące się na ten samochód, kupują go właśnie z myślą o wyjazdach na wakacje całą rodziną. 

Na dachu znajdziemy relingi, do których możemy zamontować boja, który jeszcze nam zwiększy przestrzeń bagażową lub bagażnik rowerowy. Możemy pójść nawet krok dalej i do opcjonalnie wybranego haka podpiąć przyczepę. Oczywiście zwiększy nam to spalanie benzyny, zmniejszy prędkości, którymi możemy się poruszać, ale da nam jeszcze większą niezależność w podróżowaniu. 

BMW X3 – silnik

BMW w swojej historii zrobiło już pare legendarnych silników. Najgłośniej było o sześciocylindrowym dieslu M57. Można wypowiadać się o nim w samych superlatywach. Dysponuje niedźwiedzią siłą, potrafi być oszczędny, przyjemnie brzmi, ma wysoką kulturę pracy, a do tego jest wybitnie trwały i relatywnie tani w naprawach. Co ciekawe, im starsza i słabsza wersja M57, tym jest ona łatwiejsza i tańsza w serwisowaniu oraz bardziej niezawodna. Chodzi tu głównie o osprzęt, bo rezerwy wytrzymałości tkwiące w bloku tego motoru są ogromne. 

Nieprzypadkowo zespół X-raid użył silnika M57 do stworzenia serca dakarowej rajdówki BMW X3 Cross Country, które rozwijało 315 KM i 700 Nm. Drogowa wersja silnika M57 występowała w odmianach o pojemności 2.5, 2.9 i 3.0. BMW montowało tego diesla do serii 3, 5, 6 i 7, modeli X3, X5 i X6. 

W nowym BMW X3 30d jest zamontowany silnik Diesla o pojemności 3 litrów. Przy niewiele ponad 2 tonach masy, osiągi robią wrażenie. Tak jak wcześniej pisałem, mamy do dyspozycji 650 Nm, a to w połączeniu z automatyczną skrzynią pozwala na sprint do setki w 5,7 sekund. 

Jak działa napęd xDrive? Czy możemy wybrać się X3 w teren? 

Przeciwnicy SUVów zarzucają tym autom, brak możliwości jazdy w terenie, pomimo tego, że niektórzy producenci to deklarują. Raczej żaden z właścicieli tych samochód nie wybiera się na rajdy terenowe na tak zwane upalanie w błocie. Nowe samochody są bardzo delikatne i już najmniejszy teren może uszkodzić jakieś części elektroniki. 

BMW X3 z napędem xDrive, czyli na wszystkie 4 koła, daje możliwość przejechania przez delikatny teren, byśmy mogli spokojnie dojechać do naszego celu, nawet kiedy droga nam nie sprzyja. 

Konstrukcja tego napędu umożliwia błyskawiczną zmianę rozkładu momentu obrotowego między osiami (w niecałe 100 ms), co poprawia trakcję w trudnych warunkach, jak również pozwala na gaszenie w zarodku tendencji do podsterowności czy nadsterowności. Jego sercem jest elektronicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe. Zawiadujący z nim sterownik w pełni współpracuje z elektroniką, obsługującą także systemy kontroli trakcji oraz DSC. Wszystko po to, by zapewnić jak najlepszą trakcję, a po przekroczeniu granicy przyczepności ułatwić wyjście z poślizgu. Z tego powodu utrzymanie bardzo długiego poślizgu w BMW z napędem xDrive jest trudne – w chwili założenia kontry, nawet z po wyłączeniu DSC, elektronika stwierdza, że sytuacja staje się niebezpieczna i tak żongluje siłami napędowymi między osiami, by ułatwić kierowcy odzyskanie pełnej kontroli nad samochodem.

BMW X3 – multimedia

W testowanym modelu znajduje się BMW Live Cockpit Professional z wyświetlaczem wskaźników z ekranem o wysokiej rozdzielczości i imponującej przekątnej 12,3˝ za kierownicą i dużym dotykowym wyświetlaczem centralnym o przekątnej 12,3˝.

BMW zbiera same pochwały za swój system multimedialny. NIe ma się czemu dziwić, bowiem jest to najbardziej innowacyjny system spośród marek premium. Wszystko jest bardzo czytelne i łatwo dostępne, a obsługa odbywa się za pomocą sprawdzonego już kontrolera iDrive na konsoli środowej i dotykowego ekranu. Liczne funkcje zintegrowanego systemu nawigacji i multimediów można również obsługiwać za pomocą sterowania głosowego.

Jeżeli nie jesteś fanem Bluetooth’a lub usług CarPlay, na pokładzie BMW X3 znajdzie się coś dla ciebie. To cyfrowy tuner radiowy DAB oferuje duży wybór rozgłośni i umożliwia również odbiór wielu stacji tematycznych. Tuner jest kompatybilny z najnowocześniejszą technologią odbioru DAB+ zapewniającą jeszcze wyższą jakość odbioru i dźwięku. Wyświetlacz wskazuje praktyczne informacje, takie jak tytuł i wykonawcę utworu.

Skoro już przy multimediach jesteśmy to wspomnę o nagłośnieniu. To standardowe nie jest najgorsze i gra ładnie, ale ja od razu skusiłbym się na wybór głośników firmy Harman Kardon. Za przestrzenne brzmienie najwyższej klasy odpowiada wybitny system nagłośnienia Surround, który gwarantuje już przy niewielkiej głośności brzmienie szczegółowo odtwarzające barwy dźwięku, instrumenty muzyczne i niuanse. Podstawą jest 464-watowy wzmacniacz cyfrowy z dziewięcioma kanałami i indywidualnie regulowanym korektorem dźwięku. Funkcja kompensacji zależnie od prędkości precyzyjnie równoważy wpływ odgłosów jazdy. Szesnaście głośników zapewnia idealnie przestrzenne brzmienie na wszystkich miejscach.

BMW X3 – odpowiedzialny wybór? 

BMW X3 po liftingu jest jeszcze ładniejsze. Na szczęście inżynierowie nie zmieniali tego co świetnie działało w poprzedniej wersji. Bardzo dobre prowadzenie, duża przestrzeń w środku i bardzo wysoka jakość materiałów wykorzystanych w X3, robią z niego auto niemal perfekcyjne. Jego największą zaletą jest jego uniwersalność. 

W mieście nie sprawi problemu z parkowaniem, dzięki system wspomagającym, a krawężniki nie będą nam straszne. To zasługa dość dużemu prześwitowi, który w żaden sposób nie wpływa na jakość i pewność jazdy, o czym wyżej wspominałem. 

BMW X3 to świetny wybór dla osób, które uwielbiają spędzać aktywnie czas, ale i tych którzy podróżują całymi rodzinami. Poliftowe X3 to bardzo rozsądna propozycja, a jeżeli szukasz oszczędnego auta, to wybór silnika z dieslem będzie strzałem w dziesiątkę. Decydując się na zakup bawarskiego SUVa, na pewno tej decyzji nie pożałujesz. 

Artykuł stworzony przy współpracy z: https://tworcycontentu.pl/

Kliknij aby skomentować

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz inne wpisy

Bez kategorii

Škoda Fabia czwartej już generacji bardzo różni się od poprzednich. Nie wygląda już jak typowe auto dla kierowcy Ubera, choć pewnie tak skończy, ale...

Testy

Drzemiący pod maską Skody silnik 2.0 TSI o mocy 190 koni, nie zachęca do sportowej jazdy, ale w zupełności wystarczy do codziennego przemieszczania się...

Testy

Niespełna kilka tygodni temu światło dzienne ujrzał nowy Range Rover sport. Samochód kultowy, który jest marzeniem naprawdę wielu osób, samochód który łączy w sobie...

Galerie