W dobie ogromnych kryzysów, samochody Porsche nadal są bardzo pożądane. Pokazują to wyniku sprzedażowe z roku 2022 roku. Wzrost jest niewielkie, ale jak na taką markę, każdy wzrost to sukces.
W roku podatkowym 2022 firma Porsche wypracowała solidne wyniki, z niewielkim wzrostem liczby dostaw. W ciągu minionych 12 miesięcy producent sportowych aut przekazał klientom łącznie 309 884 samochody, o 3% więcej niż w 2021 r. – i to pomimo szeregu światowych kryzysów.
Porsche spełnia marzenia swoich klientów, o czym świadczą mocne wyniki liczby dostaw i utrzymująca się korzystna sytuacja w zakresie zamówień w roku podatkowym 2022. Od stycznia do grudnia producent sportowych aut dostarczył klientom na całym świecie 309 884 samochody, co stanowi 3-procentowy wzrost względem poprzedniego roku.
„Miniony rok ukształtowało wiele wyzwań, spowodowanych wojną w Ukrainie, przerwanymi łańcuchami dostaw i trwającym kryzysem półprzewodników. To wszystko wystawiło nas na wymagającą próbę” – powiedział Detlev von Platen, członek zarządu Porsche AG ds. sprzedaży i marketingu. „Tym bardziej jestem więc dumny z całego zespołu Porsche. Mimo tych trudnych warunków zdołaliśmy spełnić marzenie o posiadaniu Porsche jeszcze większej liczby klientów niż kiedykolwiek wcześniej”.
Spis treści
Dostawy w Europie o 7% wyższe niż w poprzednim roku
W europejskim regionie sprzedaży Porsche dostarczyło 62 685 aut. To o 7% więcej niż w poprzednim roku. Na rodzimym niemieckim rynku swoje sportowe samochody odebrało 29 512 klientów (+3%). W Ameryce Północnej producent zrealizował 79 260 dostaw, utrzymując poziom z 2021 r. To wyjątkowo dobry wynik, biorąc pod uwagę wyzwania logistyczne i zaopatrzeniowe z pierwszych miesięcy 2022. W Chinach, na największym pojedynczym rynku zbytu Porsche, przekazano klientom 93 286 aut (-2%). Zanotowany tam niewielki spadek wynika głównie ze skutków pandemii koronawirusa – na poziom dostaw rzutowały fale infekcji oraz związane z tym lockdowny i wyzwania logistyczne. Region sprzedaży rynków zamorskich oraz wschodzących nadal rozwijał się pozytywnie i wykazał 13-procentowy wzrost. W 2022 r. dostarczono tam 45 141 samochodów.
SUV-y niezmiennie popularne wśród klientów
Modelami Porsche, które w 2022 r. ponownie cieszyły się największym popytem, były SUV-y: Cayenne, dostarczone w liczbie 95 604 sztuk, oraz Macan, z wynikiem 86 724 dostaw. Również 911 pozostaje bardzo popularna – w ubiegłym roku znalazła 40 410 nabywców (+5%). Z kolei sportowa limuzyna Panamera trafiła do 34 142 klientów (+13%).
Wciąż utrzymuje się wysoki poziom zamówień na Porsche Taycan – w 2022 r. wydano 34 801 egzemplarzy modelu (-16%). Odnotowany spadek wynikał z wąskich gardeł w łańcuchu dostaw i ograniczonej dostępności komponentów. Oba problemy w szczególności dotknęły produkcję elektrycznego samochodu sportowego. Ponadto w 2022 r. klienci odebrali 18 203 egzemplarze modeli 718 Boxster i 718 Cayman.
„Po stronie sprzedaży wyniki (zanotowane) w 2022 r. były pozytywne” – dodał von Platen. „Porsche ma solidną pozycję. I na tej podstawie rozwijamy naszą firmę”.
PORSCHE AG Dostawy | styczeń-grudzień | ||
---|---|---|---|
2021 | 2022 | różnica | |
Świat | 301 915 | 309 884 | +3% |
Niemcy | 28 565 | 29 512 | +3% |
Ameryka Północna | 79 166 | 79 260 | 0% |
Chiny | 95 671 | 93 286 | -2% |
Europa (z wyłączeniem Niemiec) | 58 576 | 62 685 | +7% |
Rynki zamorskie i wschodzące | 39 937 | 45 141 | +13% |