Do sprzedaży trafiła właśnie kolejna generacja BMW serii 5 z oznaczeniem G60. Po raz pierwszy w historii popularna „piątka” będzie oferowana również z napędem elektrycznym.
BMW zdążyło nas ostatnio przyzwyczaić do odważnego designu. Nie inaczej jest w przypadku nowej serii 5. Projektanci chcieli stworzyć limuzynę ze sportowym charakter i o ile w poprzednich generacjach wychodziło to idealne, to nie jestem zbyt przekonany o tym w najnowszej generacji.
Maska jest bardzo długa, a linia dachu nie ma sportowego charakteru. W porównaniu z poprzednim modelem jego długość wzrosła o 97 mm do 5060 mm, szerokość o 32 mm do 1900 mm, a wysokość o 36 mm do 1515 mm. Rozstaw osi został zwiększony o 20 mm do 2995 mm.
Widok z przodu wyróżnia się nowoczesną interpretacją typowych dla marki podwójnych reflektorów i atrapy chłodnicy BMW. Ułożone niemal pionowo elementy diodowe pełnią funkcję kierunkowskazów i świateł dziennych. Wysunięta mocno do przodu atrapa chłodnicy ma szerokie obramowanie i opcjonalnie oświetlenie konturowe BMW Iconic Glow.
Spis treści
Radość z jazdy została zachowana?
Tego narazie nie wiem. Jednak BMW robi tylko samochody, które się świetnie prowadzą, więc jestem wręcz przekonany, że nowa seria 5 będzie się prowadziła świetnie. W 5 zawsze mi się podobało połączenie dobrych właściwości jezdnych, nietypowych dla limuzyn z dużą przestrzenią i atrakcyjnym wyglądem. Mam nadzieje, że inżynierowie tego nie zatracili i 5 nie straci swojego niepowtarzalnego charakteru. Charakteru, dla którego ludzie rezygnowali z Mercedesów czy Audi.
W porównaniu z poprzednim modelem deska rozdzielcza nowego BMW serii 5 ma znacznie mniej przycisków i elementów obsługi. Jest to możliwe dzięki konsekwentnej cyfryzacji. Zakrzywiony wyświetlacz BMW stanowi nową interpretację typowej dla BMW orientacji na kierowcę. W pełni cyfrowy zestaw ekranów obejmuje wyświetlacz wskaźników o przekątnej 12,3 cala i wyświetlacz kontrolny o przekątnej 14,9 cala. Nowa jest również kierownica ze spłaszczoną dolną częścią i panelami obsługi dostarczającymi teraz dotykowego feedbacku oraz dźwignia biegów na konsoli środkowej. Kolejnym ciekawym elementem jest panel interakcji BMW. Efektownie podświetlony panel funkcyjny o krystalicznej strukturze powierzchni rozciąga się na całej szerokości deski rozdzielczej aż po boczki drzwi i zawiera dotykowe panele obsługi.
Po raz pierwszy w BMW całkowicie wegańskie wnętrze
W wyposażeniu standardowym oferowane są nowo zaprojektowane fotele sportowe. Opcjonalne fotele komfortowe oferują wiele możliwości elektrycznej regulacji. Nowe BMW serii 5 Limuzyna to pierwszy model marki oferujący w standardzie w pełni wegańskie wnętrze. Obejmuje ono obicie foteli, deski rozdzielczej i boczków drzwi, a także po raz pierwszy kierownicy. Skóropodobna tapicerka z Veganzy dostępna jest opcjonalnie również z dekoracyjną perforacją. Kolejną opcją jest tapicerka BMW Individual ze skóry Merino w kilku wariantach dwukolorowych.
Nowe BMW serii 5 Limuzyna wejdzie na rynek w październiku 2023 roku. Nowa generacja będzie oferowana na całym świecie z napędem w pełni elektrycznym oraz, w zależności od regionu, również z napędami hybrydowymi plug-in, a także z wysoko wydajnymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi z 48-woltową technologią mild hybrid. Podobnie jak wszystkie poprzednie generacje nowe BMW serii 5 Limuzyna będzie produkowane w zakładach BMW Group w Dingolfingu, gdzie wytwarzane są również silniki elektryczne i akumulatory wysokonapięciowe do BMW i5.
Sportowa elegancja i mocna prezencja w nowej stylistyce
Klarowna i minimalistyczna stylistyka podkreśla sportową elegancję i prezencję nowego BMW serii 5 Limuzyna. W porównaniu z poprzednim modelem jego długość wzrosła o 97 mm do 5060 mm, szerokość o 32 mm do 1900 mm, a wysokość o 36 mm do 1515 mm. Rozstaw osi został zwiększony o 20 mm do 2995 mm.
Widok z przodu wyróżnia się nowoczesną interpretacją typowych dla marki podwójnych reflektorów i atrapy chłodnicy BMW. Ułożone niemal pionowo elementy diodowe pełnią funkcję kierunkowskazów i świateł dziennych. Wysunięta mocno do przodu atrapa chłodnicy ma szerokie obramowanie i opcjonalnie oświetlenie konturowe BMW Iconic Glow.
W widoku bocznym wysoka linia barkowa karoserii, mocno wymodelowane powierzchnie i dwie precyzyjnie poprowadzone linie przetłoczeń tworzą atletyczną sylwetkę. Inne elementy przyciągające wzrok to czarne progi, ukryte w powierzchni drzwi klamki i wytłoczona cyfra 5 u podstawy słupka C. Dynamicznie rozciągnięte proporcje przechodzą w masywny tył. Płaskie lampy tylne przedzielone chromowaną listwą są wyrazistą interpretacją typowego dla BMW kształtu litery L.
Dynamiczny charakter nowego BMW serii 5 Limuzyna można dodatkowo podkreślić opcjonalnym pakietem sportowym M i pakietem sportowym M Pro. Już na początku sprzedaży gama kolorów karoserii obejmować będzie trzy lakiery BMW Individual.
Radość z jazdy i komfort podróżowania w innowacyjnym stylu
Nowe BMW serii 5 Limuzyna oferuje idealne warunki do czerpania typowej dla tej marki radości z jazdy w codziennym ruchu ulicznym oraz wysoki komfort na długich trasach. Atmosferę wnętrza charakteryzuje przestronność, nowoczesna funkcjonalność, wysoki poziom komfortu akustycznego, a także wysokiej jakości precyzyjnie wykonane materiały i zaawansowane funkcje cyfrowe.
W porównaniu z poprzednim modelem deska rozdzielcza nowego BMW serii 5 ma znacznie mniej przycisków i elementów obsługi. Jest to możliwe dzięki konsekwentnej cyfryzacji. Zakrzywiony wyświetlacz BMW stanowi nową interpretację typowej dla BMW orientacji na kierowcę. W pełni cyfrowy zestaw ekranów obejmuje wyświetlacz wskaźników o przekątnej 12,3 cala i wyświetlacz kontrolny o przekątnej 14,9 cala. Nowa jest również kierownica ze spłaszczoną dolną częścią i panelami obsługi dostarczającymi teraz dotykowego feedbacku oraz dźwignia biegów na konsoli środkowej. Kolejnym ciekawym elementem jest panel interakcji BMW. Efektownie podświetlony panel funkcyjny o krystalicznej strukturze powierzchni rozciąga się na całej szerokości deski rozdzielczej aż po boczki drzwi i zawiera dotykowe panele obsługi.
Po raz pierwszy w BMW całkowicie wegańskie wnętrze
W wyposażeniu standardowym oferowane są nowo zaprojektowane fotele sportowe. Opcjonalne fotele komfortowe oferują wiele możliwości elektrycznej regulacji. Nowe BMW serii 5 Limuzyna to pierwszy model marki oferujący w standardzie w pełni wegańskie wnętrze. Obejmuje ono obicie foteli, deski rozdzielczej i boczków drzwi, a także po raz pierwszy kierownicy. Skóropodobna tapicerka z Veganzy dostępna jest opcjonalnie również z dekoracyjną perforacją. Kolejną opcją jest tapicerka BMW Individual ze skóry Merino w kilku wariantach dwukolorowych.
W pełni elektryczne BMW i5 M60 xDrive jako najwyższy model
W pełni elektryczne BMW i5 jest wyposażone w szeroko zmodernizowany napęd BMW eDrive piątej generacji i pojawi się na rynku w dwóch wariantach. Najwyższym modelem będzie BMW i5 M60 xDrive. Zużycie energii w cyklu mieszanym będzie na poziomie 20,6–18,2 kWh/100 km, czyli nie jest jakoś źle. Dwa silniki elektryczne będą generować moc 601. Nie zabraknie typowych dodatków sportowych z palety M. Dwie wysoko zintegrowane jednostki napędowe na przedniej i tylnej osi tworzą elektryczny napęd na wszystkie koła. Systemowy moment obrotowy wynosi do 820 Nm, dzięki czemu BMW i5 M60 xDrive przyspiesza z miejsca do 100 km/h w 3,8 s, a jego prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 230 km/h.
Oprócz tego dostępne będzie również BMW i5 eDrive40. Jego silnik elektryczny napędza tylne koła i generuje maksymalną moc 340 KM oraz maksymalny moment obrotowy do 430 Nm z funkcją Sport Boost lub Launch Control. BMW i5 eDrive40 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,0 s i rozwija prędkość maksymalną 193 km/h.
Zajmujący niewiele miejsca akumulator wysokonapięciowy jest umieszczony w podłodze i dostarcza 81,2 kWh energii użytkowej. Duży zasięg to zasługa nie tylko wydajnych silników elektrycznych, ale też najnowszej wersji adaptacyjnej rekuperacji i inteligentnego połączenia pompy ciepła do ogrzewania i chłodzenia wnętrza, napędu i akumulatora wysokonapięciowego. Wartości wg norm WLTP wynoszą 455–516 km w BMW i5 M60 xDrive oraz 477–582 km w BMW i5 eDrive40. Nowa funkcja MAX RANGE pozwala zwiększyć zasięg nawet o 25 procent poprzez ograniczenie mocy i prędkości oraz wyłączenie funkcji komfortowych.
Czy będzie benzynowa M5?
Tego producent jeszcze nie zdradził. Wszyscy fani marki jednak na to liczą, bo doskonale wiemy, że M5 to perfekcyjne samochody. Nowa 5 jest bardzo odważna i jak przy każdej premierze BMW, jest ogromne poruszenie. Ja narazie nie jestem przekonany, ale poczekam z moimi opiniami do pierwszych jazd.