Connect with us

Cześć, czego szukasz?

MOTO InsideMOTO Inside

Wiadomości

Nowe BMW iX (wersja 2025 po faceliftingu) – z większą mocą i większym zasięgiem.

Kiedy w 2021 roku BMW wprowadziło na rynek model iX – swojego pierwszego luksusowego elektrycznego SUV-a klasy premium – wielu kierowców zastanawiało się, w jakim kierunku pójdzie marka przy następnych udoskonaleniach. Dziś możemy już powiedzieć, że nowe BMW iX (rocznik 2025) pokazuje, jak bawarski producent rozumie „przyszłość mobilności”: więcej mocy, większy zasięg, nowocześniejszy design oraz zaawansowane technologie, które ułatwiają codzienną jazdę. Poniżej znajdziesz pełne kompendium wiedzy o ulepszonym iX, z myślą o wszystkich kierowcach, którzy chcą wiedzieć, czego można się spodziewać po tym sporym i komfortowym elektryku.

Trzy wersje napędu – każda mocniejsza od poprzedniczki

Nowe BMW iX można zamówić w trzech wariantach:

  1. iX xDrive45
  2. iX xDrive60
  3. iX M70 xDrive

Każdy z nich korzysta z tej samej, piątej generacji technologii BMW eDrive, czyli dwóch silników elektrycznych (jeden na przedniej osi, drugi na tylnej) i napędu na cztery koła. Zmieniła się jednak elektronika sterująca (tzw. inwerter) oraz bateria, co przełożyło się na wyraźne podniesienie osiągów i wydłużenie zasięgu.

iX xDrive45 (408 KM)

  • Moc systemowa: 300 kW / 408 KM
  • Maks. moment obrotowy: 700 Nm
  • Przyspieszenie 0–100 km/h: 5,1 s
  • Prędkość maksymalna: 200 km/h
  • Zużycie energii (WLTP): 21,8 kWh/100 km
  • Zasięg (WLTP): 490–602 km

Poprzednia wersja xDrive40 miała mniej koni i krótszy zasięg. Teraz „45-tka” oferuje o 60 kW (82 KM) więcej, co przekłada się na znacznie dynamiczniejszy start spod świateł (około sekundę szybciej do setki). Przy normalnej jeździe dostaniemy realnie ponad 500 kilometrów na jednym ładowaniu, a przy odrobinie sprzyjających warunkach (np. jazda w mieście w ciepłe dni) nawet nieco więcej.

iX xDrive60 (544 KM)

  • Moc systemowa: 400 kW / 544 KM
  • Maks. moment obrotowy: 765 Nm
  • Przyspieszenie 0–100 km/h: 4,6 s
  • Prędkość maksymalna: 200 km/h
  • Zużycie energii (WLTP): 21,9 kWh/100 km
  • Zasięg (WLTP): 563–701 km

Ta wersja już wcześniej imponowała osiągami, lecz teraz przyspiesza jeszcze lepiej (4,6 s do setki). W testach WLTP osiąga nawet do 701 km zasięgu, czyli niemal o 40% więcej niż w pierwszej generacji iX. To pierwszy elektryk BMWz deklarowanym zasięgiem powyżej 700 km.

iX M70 xDrive (659 KM)

  • Moc systemowa: 485 kW / 659 KM
  • Maks. moment obrotowy: do 1100 Nm (przy Launch Control)
  • Przyspieszenie 0–100 km/h: 3,8 s (3,5 s metodą rollout*)
  • Prędkość maksymalna: 250 km/h
  • Zużycie energii (WLTP): 23,5 kWh/100 km
  • Zasięg (WLTP): 521–600 km

Szukasz elektryka, który będzie miał osiągi godne auta sportowego? Wersja M70 xDrive jest właśnie po to. 3,8 sekundy do setki to wynik, który robi wrażenie – szczególnie biorąc pod uwagę, że mamy do czynienia z dużym i komfortowym SUV-em. Co ciekawe, w trybie Launch Control moment obrotowy sięga aż 1100 Nm. To pozwala na błyskawiczne wyprzedzanie czy włączanie się do ruchu na autostradzie, a przy tym cały czas mamy typową dla elektryków płynność.

* Metoda „rollout” odejmuje pierwszą stopę (ok. 30 cm) rozruchu, przez co czas jest o kilka dziesiątych sekundy krótszy.

Jeszcze większy zasięg i lepsza wydajność

Nowe BMW iX zostało odchudzone w kwestii oporów tocznych i zoptymalizowane aerodynamicznie. Dzięki temu zużycie energii spadło nawet o 8% w stosunku do poprzedniej edycji. Dodatkowo:

  • Akumulator w wersji xDrive45 ma teraz pojemność 94,8 kWh (użyteczna), czyli o około 30% więcej niż wcześniej.
  • W xDrive60 mamy 109,1 kWh (użyteczne), co w połączeniu z dopracowanym napędem daje nawet 701 km według WLTP.
  • W M70 xDrive bateria ma 108,9 kWh, co pozwala na 521–600 km zasięgu, zależnie od warunków.

Jak widać, bawarscy inżynierowie postawili sobie za cel, by rekordowo wydłużyć zasięg, nie rezygnując przy tym z przyjemności prowadzenia.

Oszczędzanie energii – co jeszcze się zmieniło?

  1. Nowy moduł silnika (tzw. inwerter z elementami z węglika krzemu) – przekształca energię z akumulatora na moc dla silników elektrycznych w sposób bardziej wydajny, więc tracimy mniej energii na ciepło.
  2. Lepsza aerodynamika – współczynnik oporu Cx wynosi 0,25, a nawet obudowa lusterek czy klamki drzwi zostały opracowane tak, by ograniczyć zawirowania powietrza.
  3. Opony o niższych oporach toczenia – wszystkie dostępne rozmiary mają etykietę A+, czyli najwyższą efektywność energetyczną.

W efekcie, jadąc nowym iX, masz spore szanse pokonać długą trasę bez stresu o stan baterii. A nawet jeśli bateria się rozładuje, to…

Szybsze ładowanie i nowe funkcje zarządzania energią

Wszystkie wersje iX korzystają z tzw. Combined Charging Unit (CCU), czyli „magicznego pudełka”, które reguluje sposób zasilania prądem zmiennym (AC) i stałym (DC).

  • Maksymalna moc ładowania AC: do 22 kW (standard dla M70, opcja dla xDrive45 i xDrive60).
  • Maksymalna moc ładowania DC:
    • xDrive45: 175 kW
    • xDrive60 i M70: 195 kW

Dzięki temu w 35 minut (34 w przypadku xDrive45) podładujesz auto od 10% do 80%. A jeśli nie potrzebujesz pełnych 80%, tylko chcesz „dosiągnąć” do kolejnej stacji, wystarczy często 10 minut na przybycie realnych 130–220 km (w zależności od wersji).

Przydatne detale

  • Nowy system zarządzania ciepłem (z rozbudowaną pompą ciepła) dba o to, by w chłodne dni rozgrzać baterię i wnętrze przy minimalnym zużyciu energii.
  • Prekondycjonowanie baterii: kiedy ustawisz w nawigacji szybką stację ładowania, auto samoczynnie dogrzewa akumulator przed dojazdem, abyś mógł wykorzystać maksymalną moc ładowania.
  • „Plug & Charge Multi Contract”: w kompatybilnych punktach ładowania nie musisz wyciągać żadnej karty czy aplikacji. Samochód „gada” z ładowarką przez kabel, a koszty są automatycznie rozliczane na Twoim koncie (możesz wpisać do 5 umów z różnymi operatorami).

Nowy wygląd: dyskretny facelifting i opcjonalny pakiet M Sport

Choć poprzedni iX już prezentował się nowocześnie, BMW postanowiło lekko odświeżyć design. Zmiany widać zwłaszcza z przodu i z tyłu:

  • Atrapa chłodnicy (BMW kidney grille):
    • Zyskała nową „siatkę” wewnętrzną o wzorze ukośnych linii, co podkreśla futurystyczny charakter.
    • Można zamówić wersję Iconic Glow z podświetlaną obwódką i efektem 3D.
  • Reflektory:
    • Pozostały bardzo wąskie (LED w standardzie), jednak pojawił się wewnątrz nowy wzór tzw. „pasków” do jazdy dziennej, które dodają dynamiki.
    • Pakiet M Sport Pro lub wersja M70 mają też przyciemniane listwy i agresywniejszy wygląd.
  • Tylne lampy:
    • Wciąż poziome i wąskie, ale z jeszcze nowocześniejszą „grafiką świetlną” – kierunkowskazy biegną poziomo i są widoczne dopiero po włączeniu.
  • Zderzaki:
    • Większa część malowana w kolorze nadwozia, co ma nadać bardziej „spokojną” stylistykę.
    • W wersji M70 lub z pakietem M Sport pakiet pojawia się diffuser w dolnej części tylnego zderzaka, co podkreśla sportowy charakter.

Opcje lakieru

Do wyboru mamy aż dziewięć metalliców plus jeden kolor niemetaliczny (biały). Są też nowe, bardziej ekstrawaganckie propozycje (np. Dune Grey czy Frozen Deep Grey). Dla fanów luksusu dostępne jest wykończenie BMW Individual z akcentami Titanium Bronze, a także 23-calowe (!) felgi BMW Individual z niskimi oporami powietrza.

M Sport Package

Dla tych, którzy wolą bardziej agresywny wygląd, pakiet M Sport po raz pierwszy jest dostępny w pełnej krasie w iX – obejmuje zmienione zderzaki, większe wloty powietrza, dodatkowe chromowane lub czarne elementy, sportowe akcenty we wnętrzu i nowe wzory felg 21- oraz 22-calowych. W efekcie SUV nabiera wizualnej dynamiki, przywołując skojarzenia z tradycyjnymi modelami BMW M.

Przestronne i komfortowe wnętrze z opcją M Sport

W kabinie iX stawia na przestronność i nowoczesny minimalizm. Płaska podłoga (brak tunelu środkowego) daje dużo miejsca na nogi, zarówno z przodu, jak i na tylnej kanapie. Wszystkie elementy sterowania są zredukowane – to znaczy, że wiele funkcji obsłużysz dotykowo na ekranie lub głosowo.

Wersje wykończenia

  1. Atelier (standard) – fotele pokryte Sensatec, kilka wariantów kolorystycznych (Black, Oyster, Mocha).
  2. Loft (opcjonalnie) – tutaj pojawia się ciekawa kombinacja tkanin i mikrofibry, z ozdobnym pikowaniem.
  3. Suite (opcjonalnie) – pełna tapicerka skórzana, garbowana roślinnie, do wyboru w kolorach Amido (ciemny) lub Castanea (jasnobrązowy).

Nowość: Pakiet M Sport wnosi M Multifunction Seats (bardziej wyprofilowane, z oddzielną regulacją boczków i możliwością wentylacji czy masażu). Te fotele są w standardzie w modelu M70 xDrive, natomiast w xDrive45 i xDrive60 dostępne za dopłatą (wraz z pakietem M Sport).

Minimalistyczna deska rozdzielcza

  • BMW Curved Display:
    • Ekran 12,3” (zegarów) plus 14,9” (multimedia), stanowiący jedną zakrzywioną taflę.
    • Pracuje pod kontrolą BMW Operating System 8.5, z nowym menu głównym i tzw. QuickSelect.
  • Brak nadmiaru przycisków – większość funkcji załatwisz poprzez dotyk ekranu lub „pokrętło” iDrive na konsoli środkowej (opcjonalnie w szkle).
  • Ukryte głośniki – system audio Harman Kardon (standard) lub Bowers & Wilkins Diamond (opcja) ma „niewidoczne” głośniki za panelami drzwiowymi.

Komfortowe dodatki

  • Podgrzewane fotele, kierownica i podłokietniki (możesz też domówić pakiet Heat Comfort, który dogrzewa więcej elementów, np. panele drzwi).
  • Opcjonalny dach Sky Lounge – ogromna panoramiczna tafla, która przyciemnia się elektrycznie w razie potrzeby (zamiast roletki).
  • Bagażnik: 500 litrów (do rolety) i aż 1750 l po złożeniu siedzeń (dzielonych w proporcjach 40:20:40).

Prowadzenie: ulepszone zawieszenie, większa stabilność

BMW iX stoi na aluminiowej ramie z wzmocnieniami z karbonu (w okolicach dachu i progów), co skutkuje wysoką sztywnością nadwozia. Teraz, po faceliftingu, wprowadzono m.in. hydrauliczne podpory tylnej osi, aby jeszcze lepiej balansować między komfortem a dynamiką.

  • Podstawowe zawieszenie:
    • Z przodu układ z podwójnymi wahaczami, z tyłu wielowahaczowy (pięć ramion).
    • Adaptacyjne amortyzatory o zmiennej sile tłumienia zależnej od obciążenia.
  • Opcja: adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne (standard w M70) – pozwala na regulację prześwitu i jeszcze bardziej płynną jazdę, zwłaszcza na dłuższych trasach.
  • Integral Active Steering (tylne koła skrętne) – ułatwia manewrowanie na parkingu (skręt przeciwny do przednich kół), a przy wyższych prędkościach tylne koła delikatnie skręcają w tę samą stronę, stabilizując tor jazdy.

Wersje z pakietem M Sport i M70 xDrive mogą mieć hamulce sportowe z czerwonymi zaciskami (standard M70, opcja w pozostałych), co przydaje się, gdy korzystasz z pełni dynamicznych możliwości iX.

Najnowsze systemy wsparcia kierowcy

Nowe BMW iX 2025 jest wyposażone w szereg asystentów, które nie tylko ułatwiają jazdę, ale i poprawiają bezpieczeństwo.

Driving Assistant Plus (w standardzie)

  • Aktywny tempomat z funkcją Stop & Go do 180 km/h
  • Asystent utrzymania pasa ruchu (Steering and Lane Control Assist)
  • Ogranicznik prędkości z rozpoznawaniem znaków
  • Ostrzeganie przed kolizjami z automatycznym hamowaniem

Driving Assistant Professional (opcja)

  • Udoskonalony tempomat do 210 km/h
  • Asystent awaryjnego zatrzymania (Emergency Stop)
  • Rozszerzone wykrywanie pieszych i rowerzystów
  • Funkcja Evasion Assistant do nagłej zmiany pasa, jeśli ktoś wtargnie na drogę

Highway Assistant

Na autostradach (w Niemczech, USA, Kanadzie) przy prędkościach do 130 km/h możesz puścić kierownicę, gdy droga jest oddzielona barierkami – auto samo jedzie prosto i trzyma się pasa. Trzeba jednak wciąż patrzeć na drogę, bo system śledzi Twoje oczy. Dodatkowym bajerem jest asystent zmiany pasa wzrokiem – gdy spojrzysz w lusterko, auto samo zasugeruje i wykona manewr.

Parking Assistant i Parking Assistant Professional

  • Standardowo:
    • Kamera cofania
    • Asystent parkowania równoległego i prostopadłego
    • Reversing Assistant (cofa po tym samym torze do 50 m)
  • Wersja Professional (opcjonalna) oferuje:
    • Kamera 360° z widokiem z góry
    • Zdalne sterowanie parkowaniem przez smartfon (możesz wyjść z auta i wjechać nim w wąskie miejsce, operując aplikacją).
    • Uczenie się bardziej skomplikowanych manewrów do 200 m (np. przejazd przez wąski podjazd przy domu).

Nowy system multimedialny i łączność

W iX znajdziemy wersję systemu BMW Operating System 8.5, który stawia na dotykową obsługę i komendy głosowe:

  • Ekran startowy: Po uruchomieniu widzimy mapę na większej części wyświetlacza oraz „widgety” na panelu bocznym.
  • QuickSelect: Można klikać w wybrane kafelki (Muzyka, Klimatyzacja itp.) bez konieczności przechodzenia do kolejnych „podmenu”.
  • Asystent głosowy (BMW Intelligent Personal Assistant) – można mu zadać pytanie o pogodę, kazać włączyć nawiew na szybę czy dostosować oświetlenie kabiny.
  • Aktualizacje OTA (over-the-air) – system potrafi sam pobierać poprawki oprogramowania i instalować je, kiedy auto stoi np. na parkingu.

Funkcje rozrywkowe

  • In-car gaming (AirConsole) – możesz grać w proste gry na ekranie, używając smartfonu jako kontrolera, np. w czasie ładowania.
  • Video streaming – na postoju obejrzysz kanały YouTube czy programy z biblioteki wideo.
  • Connectivity:
    • Obsługa Apple CarPlay i Android Auto (bezprzewodowo)
    • Możliwość dodania karty eSIM 5G (w zależności od regionu)
    • Integracja Amazon Alexa

Nawigacja z rozszerzoną rzeczywistością

Dzięki chmurze i kamerze zamontowanej z przodu auto nakłada strzałki i instrukcje na obraz drogi wyświetlany na środkowym ekranie („Augmented View”), co ułatwia orientację w skomplikowanych skrzyżowaniach.

Łatwiejsze logowanie i kluczyk w smartfonie

  • BMW ID: wystarczy zeskanować kod QR w aucie telefonem, by załadować swoje preferencje (pozycja fotela, ulubione stacje radiowe itp.).
  • BMW Digital Key Plus: w ogóle nie potrzebujesz kluczyka – Twój telefon (iPhone albo Android z UWB) wystarczy do otwierania i uruchamiania auta. Możesz też udostępnić „kluczyk wirtualny” innym, np. rodzinie.

Ekologia i zrównoważona produkcja

BMW podkreśla, że iX to nie tylko zeroemisyjna jazda, ale też zrównoważony łańcuch dostaw:

  • Produkcja: Fabryka Dingolfing działa w 100% na odnawialnej energii elektrycznej. BMW inwestuje w fotowoltaikę na dachach zakładów i stawia na transport kolejowy (mniej ciężarówek).
  • Materiały:
    • Akumulatory projektowane są tak, by ograniczać ilość kobaltu. Zastosowano też silniki bez metali ziem rzadkich w wirniku.
    • W wykończeniu wnętrza znajdziemy wegańskie lub roślinne elementy, np. skóra garbowana ekstraktem z liści oliwnych.
    • Nawet felgi 21- i 22-calowe w dużym stopniu powstają z przetworzonego aluminium, a opony mają zredukowane opory toczenia.
  • Recykling: BMW we współpracy z partnerami deklaruje odzysk kluczowych surowców (nikiel, lit, kobalt) z baterii, które wyeksploatowały się w autach.

Podsumowanie – luksus i dynamika przyszłości

Nowe BMW iX to samochód, który pokazuje, jak daleko zaszła motoryzacja elektryczna. Zachwyca zasięgiem do 701 km (w xDrive60), dynamicznymi osiągami godnymi aut sportowych (zwłaszcza w wersji M70), a jednocześnie oferuje luksus i wygodę, jakie kojarzymy z dużymi SUV-ami segmentu premium.

  • Dla kierowców, którzy chcą po prostu komfortowo pokonywać duże dystanse na jednym ładowaniu, najlepszą opcją będzie xDrive60.
  • Jeżeli szukasz czegoś nieco tańszego, a wciąż satysfakcjonującego pod względem zasięgu i mocy, xDrive45powinno wystarczyć z nawiązką.
  • A jeżeli marzy Ci się elektryczny potwór zdolny przyspieszać do setki w mniej niż 4 sekundy – i to w towarzystwie masujących foteli i ogromnej kabiny – M70 xDrive będzie strzałem w dziesiątkę.

Jednocześnie BMW zadbało o nowoczesne rozwiązania technologiczne: szybsze ładowanie DC (do 195 kW), automatyczne rozliczanie się z ładowarką (Plug & Charge) czy chociażby funkcje zdalnego parkowania, w tym manewrowanie samochodem ze smartfona. To wszystko sprawia, że iX jest nie tylko środkiem transportu, ale też pokazem możliwości bawarskiej marki w zakresie cyfryzacji i zrównoważonej mobilności.

Co ważne, przy całej tej technologii i parametrach typowych dla aut sportowych, iX pozostaje SUV-em z dużym bagażnikiem (500–1750 l) i wygodnymi fotelami dla pięciu osób. Możemy więc traktować go jako rodzinny wóz, który równie dobrze sprawdzi się w długich podróżach (m.in. dzięki adaptacyjnemu zawieszeniu i cichej kabinie), jak i w codziennych dojazdach do szkoły czy pracy.

Czy warto?

Jeśli zależy Ci na wysokiej jakości wykonania, innowacjach i ekologicznym podejściu do motoryzacji, nowe BMW iX zdecydowanie zasługuje na uwagę. Facelifting z 2025 roku udoskonalił to, co w pierwszej generacji iX już było mocną stroną – świetne prowadzenie i komfort – a jednocześnie dołożył kilkadziesiąt procent wyższy zasięg oraz ulepszoną wydajność. To dowód na to, że BMW nie stoi w miejscu, tylko ciągle pracuje nad jeszcze lepszym zbalansowaniem dynamiki, luksusu i ekologii.

Cena podstawowego modelu to 375 500 zł, czyli 2800 zł taniej niż modelu przed faceliftingiem

Kliknij aby skomentować

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz inne wpisy

Bez kategorii

Škoda Fabia czwartej już generacji bardzo różni się od poprzednich. Nie wygląda już jak typowe auto dla kierowcy Ubera, choć pewnie tak skończy, ale...

Testy

Drzemiący pod maską Skody silnik 2.0 TSI o mocy 190 koni, nie zachęca do sportowej jazdy, ale w zupełności wystarczy do codziennego przemieszczania się...

Porady

BMW to renomowana marka samochodowa znana z luksusu, innowacji technologicznych i doskonałej jakości wykonania. Wybór odpowiedniego modelu BMW może być trudny, ponieważ marka ta...

Testy

Zamiast wprowadzać kolejną generację jakiegoś modelu, producenci robią lifting obecnej. Zazwyczaj zmienia się niewiele, a taki zabieg ma na celu przyciągnięcie kolejnych klientów. Ostatnio...