Nawet najmniej zainteresowane osoby elektromobilnością wiedzą doskonale, że zimą zasięg samochodów elektrycznych drastycznie spada. Gdy temperatury spadają, oficjalne broszury producentów można śmiało wyrzucić do kosza.
Spis treści
Jak dbać o zasięg?
Latem aż tak bardzo tego nie doświadczamy. Często odpowiednio zarządzając gazem i rekuperacją można przejechać więcej niż deklaruje producent. Niestety, zimą jest zupełnie odwrotnie. Niskie temperatury akumulatorów powodują drastyczny spadek zasięgów, co w rzeczywistości jest naprawdę bardzo uciążliwe.
Brak korzystania z klimatyzacji może zwiększyć ilośc kilometrów możliwych do przejechania, jednak zimą to może być ciężkie. Kiedy temperatury spadają poniżej 0 brak ogrzewania z pewnością nie wpłynie pozytywnie na podróżowanie.
Temperatura vs zasięg. Nierówna walka
Baterie, które są montowane w samochodach elektrycznych są bardzo narażone na temperatury. Na pewno sami zauważyliście, że wasze telefony szybciej tracą energię na zimnie. Podanie jest z tymi w elektrykach. Tam jednak jest jeszcze inny problem. Baterie nie mogą się przegrzać, ponieważ ulegną wtedy uszkodzeniu.
American Automobile Association przeprowadziła badanie, mające na celu sprawdzenie, ile tak naprawdę kilometrów ucieka nam przez niskie temperatury. W tabeli, (która znajduje się na dole strony) czarno na białym można zobaczyć jak to wygląda.
Realny zasięg zimą
Zanim przejdziemy do tabelki to muszę powiedzieć jeszcze jedną rzecz. By wydłużyć żywotność baterii, producenci radzą ładować samochody w przedziale 20-80%. Czyli tak naprawdę do dyspozycji mamy 60% pojemności swoich akumulatorów.
Zasięgi w tabelce w rzeczywistości będą jeszcze niższe, co z pewnością nie napawa optymizmem.
Musimy również wziąć pod uwagę fakt, że przez noc również nam może uciec trochę energii. Jest to spowodowane wykorzystaniem dodatkowej energii na ogrzanie akumulatorów. Więc kiedy wieczorem opuścimy samochód, bardzo możliwe, że rano zasięg będzie zdecydowanie niższy.
Co na to technologia?
Niestety i tutaj nie ma dobrych wiadomości. Na ten moment nie ma wizji nowych baterii. My, jako użytkownicy nie mamy za dużego wpływu na temperaturę naszych baterii. Możemy ewentualnie trzymać naszego elektryka w ogrzewanym garażu.
Nie dziwi też więc fakt, że osoby które miały elektryka i poszukują nowego samochodu, często decydują się na powrót do auta spalinowego.
Place u dealerów są pełne nie sprzedanych elektryków, na które popyt zdecydowanie zmalał. W poprzednim tekście wspominałem o tym, że wizja 2035 roku, w którym ma wejść w życie zakaz sprzedaży samochodów spalinowych, nie wygląda kolorowo.
Po pierwsze, infrastruktura nie nadąża za ilością jeżdżących elektryków, a po drugie, technologia nadal nie jest dla użytkowników wystarczająca.
Samochód | zasięg oficjalny | zasięg zimą | zasięg latem |
---|---|---|---|
Audi e-tron GT quattro | 475 | 280 | 394 |
Audi Q4 40 e-tron | 520 | 307 | 432 |
Audi e-tron 50 | 470 | 277 | 390 |
BMW i3 | 309 | 182 | 256 |
BMW i4 | 590 | 348 | 490 |
BMW iX3 | 461 | 272 | 383 |
BMW iX 40 xDrive | 426 | 251 | 354 |
Citroën e-C4 | 354 | 209 | 294 |
Citroën e Berlingo | 285 | 168 | 237 |
Citroën e-SpaceTourer 100 kW | 322 | 190 | 267 |
Cupra Born 77 kWh | 548 | 323 | 455 |
Dacia Spring | 230 | 136 | 191 |
DS3 Crossback E-Tense | 340 | 201 | 282 |
Fiat 500 | 321 | 189 | 266 |
Ford Mustang Mach-E Std. Range RWD | 440 | 260 | 365 |
Honda e | 222 | 131 | 184 |
Hyundai Ioniq Electric | 311 | 183 | 258 |
Hyundai Ioniq 5 160 | 481 | 284 | 399 |
Hyundai Kona Electric 150 kW | 484 | 286 | 402 |
Jaguar I-Pace | 464 | 274 | 385 |
Kia e-Soul 204 | 452 | 267 | 375 |
Kia e-Niro 64 kWh | 455 | 268 | 378 |
Kia EV6 58 kWh | 394 | 232 | 327 |
Lexus UX | 315 | 186 | 261 |
Mazda MX-30 | 200 | 118 | 166 |
Mercedes EQS 450 | 782 | 461 | 649 |
Mercedes EQA 250 | 429 | 253 | 356 |
Mercedes EQB 300 4Matic | 423 | 250 | 351 |
Mercedes EQC | 437 | 258 | 363 |
Mercedes EQV 300 | 356 | 210 | 295 |
Mercedes EQE 350+ | 654 | 386 | 543 |
MG ZS | 440 | 260 | 365 |
MG Marvel R | 402 | 237 | 334 |
MG5 | 400 | 236 | 332 |
Mini Cooper SE | 234 | 138 | 194 |
Nissan Leaf 62 kWh | 385 | 227 | 320 |
Nissan NV200 Evalia | 200 | 118 | 166 |
Nissan Ariya 87 kWh | 460 | 271 | 382 |
Opel Corsa-e | 359 | 212 | 298 |
Opel Mokka-e | 338 | 199 | 281 |
Opel Combo-e Life | 280 | 165 | 232 |
Opel Zafira-e Life 50 kWh | 231 | 136 | 192 |
Peugeot e-208 | 362 | 214 | 300 |
Peugeot e-2008 | 342 | 202 | 284 |
Peugeot e Rifter | 282 | 166 | 234 |
Peugeot e-Traveller 75 kWh | 322 | 190 | 267 |
Polestar 2 Long Range | 542 | 320 | 450 |
Porsche Taycan 4S | 409 | 241 | 339 |
Porsche Taycan Cross | 492 | 290 | 408 |
Renault Twingo Electric | 190 | 112 | 158 |
Renault Mégane E-Tech Electric EV60 | 470 | 277 | 390 |
Renault Zoe R110 ZE 50 | 395 | 233 | 328 |
Smart Fortwo | 135 | 80 | 112 |
Skoda Enyaq iV 80 | 535 | 316 | 444 |
SsangYong Korando eMotion | 339 | 200 | 281 |
Subaru Solterra | 400 | 236 | 332 |
Tesla Model 3 | 491 | 290 | 408 |
Tesla Model S | 652 | 385 | 541 |
Tesla Model Y | 533 | 314 | 442 |
Tesla Model X | 560 | 330 | 465 |
Toyota Proace Verso Electric 75 kWh | 314 | 185 | 261 |
Toyota bZ4X AWD | 410 | 242 | 340 |
VW ID.3 Pro S | 551 | 325 | 457 |
VW ID.4 Pro Performance | 517 | 305 | 429 |
VW ID.5 Pro Performance | 521 | 307 | 432 |
VW ID. Buzz | 500 | 295 | 415 |
Volvo C40 Recharge | 444 | 262 | 369 |
Volvo XC40 Recharge | 423 | 250 | 351 |