BMW Group przyspiesza rozwój elektromobilności i nabierze jeszcze większego rozpędu wraz z następną generacją pojazdów – „Nową Klasą”. Tym samym 50 procentowy udział pojazdów elektrycznych w globalnej sprzedaży firmy może zostać osiągnięty wcześniej niż w 2030 roku.
W tym celu BMW Group inwestuje w rozbudowę swojej międzynarodowej sieci produkcyjnej. Na przykład meksykański zakład w San Luis Potosì będzie w przyszłości produkował całkowicie elektryczne modele „Nowej Klasy” i uruchomi w tym celu własną linię montażową akumulatorów wysokonapięciowych.
— Konsekwentnie ukierunkowujemy naszą sieć produkcyjną na elektromobilność. W Meksyku zainwestujemy 800 mln euro w nasz zakład i stworzymy około 1000 nowych miejsc pracy — powiedział Milan Nedeljkovic członek zarządu ds. produkcji w San Luis Potosì podczas spotkania z udziałem prezydenta Meksyku Andresa Manuela Lopeza Obradora i gubernatora San Luis Potosì Ricarda Gallardo Cardona.
— Pierwsze pojazdy „Nowej Klasy” zjadą z linii produkcyjnej w naszym węgierskim zakładzie w Debreczynie w 2025 roku, a następnie w głównym zakładzie w Monachium. Dodatkowy wolumen osiągniemy dzięki integracji „Nowej Klasy” w zakładzie w San Luis Potosì od 2027 roku — kontynuował Milan Nedeljkovic.
Całkiem niedawno firma zapowiedziała inwestycje w wysokości 1,7 mld dolarów na rozbudowę zakładu produkcyjnego w Spartanburgu w USA. Obejmuje to miliard dolarów na przygotowanie do produkcji pojazdów elektrycznych w amerykańskiej fabryce firmy oraz 700 milionów dolarów na budowę nowego centrum montażu akumulatorów wysokonapięciowych w pobliskim Woodruff. Do 2030 roku BMW Group zamierza produkować w Stanach Zjednoczonych co najmniej sześć elektrycznych modeli.
Spis treści
Modele elektryczne uzupełniają program produkcji w Meksyku
Kolejne 800 mln euro zostanie zainwestowane w Meksyku. 500 mln euro z tej kwoty zostanie przeznaczone na budowę nowego centrum montażu akumulatorów wysokonapięciowych na terenie fabryki w San Luis Potosì. Nowe centrum montażowe zajmuje około 85 tysięcy metrów kwadratowych. Ponad 500 dodatkowych pracowników będzie tam produkować akumulatory nowej generacji do pojazdów elektrycznych.
— Dzięki tej inwestycji nasz zakład w San Luis Potosì odegra centralną rolę w transformacji BMW Group w kierunku mobilności elektrycznej. Firma zwiększa swoje zaangażowanie w Meksyku i w naszym zakładzie. To nie tylko zasługa strategicznego położenia, ale przede wszystkim znakomitego zespołu, który w ciągu niespełna czterech lat od otwarcia wyprodukował już trzy modele na 74 światowe rynki, które wyróżniają się doskonałą jakością — powiedział Harald Gottsche, prezes i dyrektor generalny zakładu BMW Group w San Luis Potosì.
W zakładzie, który został oddany do użytku w 2019 roku, około 3000 pracowników produkuje obecnie BMW serii 3 Limuzyna, BMW serii 2 Coupé i M2, niektóre z nich wyłącznie na rynek światowy. Fabryka została zaprojektowana w sposób bardzo elastyczny, tak aby do wdrożenia nowej architektury pojazdów elektrycznych wymagane były tylko drobne korekty w konstrukcji nadwozia i montażu. Cechą szczególną „Nowej Klasy” jest to, że akumulator wysokonapięciowy jest zintegrowany bezpośrednio z konstrukcją pojazdu. W celu włączenia tego nowego procesu do produkcji linia montażowa w San Luis Potosì zostanie rozbudowana. Zakład rozpoczął już zatrudnianie i szkolenie nowych pracowników oraz zwiększył liczbę miejsc dla uczniów w bieżącym roku szkoleniowym. W kwietniu w zakładzie rozpocznie pracę druga zmiana, zapewniając kolejne 500 miejsc pracy, dzięki czemu w przyszłości w San Luis Potosì będzie pracować łącznie około 1000 dodatkowych pracowników.
BMW iFACTORY jako nadrzędna koncepcja produkcji
Milan Nedeljkovic, członek zarządu ds. produkcji, powiedział – Elastyczność i wydajne procesy są niezwykle ważnymi cechami naszej koncepcji BMW iFACTORY, która odzwierciedla naszą strategiczną wizję produkcji.
Zakład w San Luis Potosì charakteryzuje się odpowiedzialnym wykorzystaniem zasobów i działaniami ograniczającymi emisję CO2. W tym suchym regionie szczególnie ważne jest oszczędne korzystanie z wody. W zakładzie działa pierwsza w BMW Group lakiernia całkowicie wolna od ścieków procesowych. Woda potrzebna do procesu lakierowania jest oczyszczana i ponownie wykorzystywana. Ponadto zakład pozyskuje wyłącznie zieloną energię elektryczną, którą wytwarza w instalacji solarnej o powierzchni ponad 70 tysięcy m2 na terenie fabryki i uzupełnia energią elektryczną z zewnętrznej farmy solarnej.
Nowo opracowane okrągłe ogniwa BMW optymalnie dopasowane do pojazdów NOWEJ KLASY
W modelach „Nowej Klasy” zastosowano nowe, okrągłe ogniwa akumulatorów litowo-jonowych, które zostały opracowane specjalnie do technologii BMW eDrive ówczesnej szóstej generacji. Nowy format akumulatorów zwiększy gęstość energii o ponad 20 procent, szybkość ładowania i zasięg nawet o 30 procent.
Jednocześnie emisja CO2 przy produkcji ogniw jest zmniejszona nawet o 60 procent dzięki temu, że dostawcy ogniw wykorzystują energię ze źródeł odnawialnych oraz – w przypadku surowców: litu, kobaltu i niklu – materiałów wtórnych, czyli materiałów będących już w obiegu.